We komen er niet onderuit, social media is niet meer weg te denken uit het huidige marketingbeleid. Influencers worden daar een steeds belangrijker en essentiëler onderdeel van. Maar waar moet je beginnen? Hoe pak je dit “influencer ding” precies aan en hoe kan je er het beste uit halen?

Influencers, wat zijn dat nou eigenlijk?


Influencers zijn mensen die posten over alledaagse dingen, met daarin een boodschap, product of dienst erin verwerkt waardoor zij op die manier invloed kunnen uitoefenen op hun volgers. Deze volgers zijn jouw consumenten. Influencers focussen zich vaak op één gebied. Denk bijvoorbeeld aan sport, eten, reizen of mode. De consumenten van vandaag doen vaak gedegen onderzoek naar een product of dienst alvorens zij het willen aanschaffen. Doordat zij zien dat iemand die zij volgen op hun social media kanaal er ook gebruik van maakt, zijn zij sneller geneigd het ook aan te schaffen. Ze zien dat het werkt en zijn sneller overtuigd.

Je hebt influencers in verschillende formaten. Deze worden verdeeld in respectievelijk Nano-, Micro-, Meso-, Macro- en Mega-influencers. Deze formaten geven aan hoeveel volgers de influencers hebben en onder welke categorie ze dus vallen. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de influencer met de meeste volgers de beste optie is voor je bedrijf. Juist de influencer met minder volgers is vaak toegankelijker voor “de gewone consument”. Dit is één van de overwegingen die je als bedrijf kan nemen bij het kiezen van jouw influencers. 

Welke voordelen heeft een influencer voor jouw bedrijf en hoe maak je daar het beste gebruik van?


Het is al duidelijk dat een influencer veel invloed kan uitoefenen, maar hoe kan je daar nou als bedrijf het beste uit halen?
Ten eerste bereiken influencers een specifieke doelgroep, de doelgroep die jij eventueel wilt bereiken. Zoals eerder uitgelegd focussen de influencers zich op een bepaald gebied. Het is dus aan jou als bedrijf om uit te zoeken wie daar allemaal bij past. De volgers van deze influencers zijn dus automatisch ook geïnteresseerd in dat gebied. 

Daarnaast wordt het product dat, of de dienst die je aanbiedt zichtbaar voor de volgers van deze influencers. Influencers kunnen op hun beurt invloed uitoefenen zoals bijvoorbeeld het stimuleren van een aankoop of het volgen van een bepaalde social media pagina van jouw bedrijf. 

Ten derde is de persoonlijke band die de influencers hebben met hun volgers van groot belang. Laten we even eerlijk zijn, als consument luister je liever naar je vrienden of familie als het gaat om het aanbevelen van een product dan naar een perfect topmodel of wereldbekende acteur. Doordat de boodschap die wordt verspreid een persoonlijke aard heeft, komt het betrouwbaar over.

Wat influencers zijn en hoe je ze succesvol kan inzetten is nu duidelijk naar voren gekomen. Nu is het alleen nog aan jou om de juiste keuzes te maken voor het bedrijf.